Wie is God?

💡 Antwoord

God is de levende en getrouwe Schepper van hemel en aarde en alles wat daarin is. Hij is de Almachtige, eeuwige en alwetende, heilig en vol van liefde, genade, barmhartigheid en rechtvaardigheid.

💬 Gespreksstarter

Veel mensen hebben hun eigen ideeën over God. Maar als we God echt willen leren kennen, moeten we niet luisteren naar de gedachten en verzinsels van mensen. We moeten lezen wat God over Zichzelf zegt in de Bijbel. Van het eerste boek, Genesis, tot het laatste boek, Openbaring, vertelt de almachtige en eeuwige God steeds meer over Zichzelf.

Hij leert mensen waarom ze de God van de Bijbel, de Enige God, moeten geloven en aanbidden. In de Bijbel legt God Zelf uit wat het betekent dat Hij trouw, eeuwig, alwetend, heilig en vol van liefde, genade, barmhartigheid en rechtvaardigheid is. God leert ons dat Hij geweldig en vol van schoonheid en kracht is, op een manier die ons doet verwonderen.

📖 Verwijzingen

(6) Toen de HEERE bij hem voorbijkwam, riep Hij: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw, (7) Die goedertierenheid blijft bewijzen aan duizenden, Die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar Die de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt en de ongerechtigheid van de vaders vergeldt aan de kinderen en kleinkinderen, tot in het derde en vierde geslacht.

Al vóór de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God.

Onze Heere is groot en geweldig in kracht, Zijn inzicht is onmetelijk.

De een riep tot de ander: Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!

En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

De bovenstaande verwijzingen zijn ontleend aan de Bijbel in de Herziene Statenvertaling, © Stichting HSV 2010.