Is God oneerlijk dat Zijn wet iets vraagt wat de mens niet kan doen?

💡 Antwoord

Nee, want God heeft de mens zó geschapen dat hij de wet kon gehoorzamen. Maar door de zonde van Adam en Eva worden alle mensen geboren in zonde, en zijn we niet in staat Gods wet te houden.

💬 Gespreksstarter

Adam en Eva werden heel goed geschapen. De HEERE God maakte hen zodat ze Hem konden liefhebben en gehoorzamen. Maar Satan verleidde Adam en Eva met een leugen dat echte vrijheid te vinden is zonder God en Zijn wet. Toen Adam en Eva ongehoorzaam waren aan God en aten van de boom van kennis van goed en kwaad, kwamen zonde en dood in de wereld.

Dit betekent niet dat mensen geen goede dingen kunnen doen of niet kunnen liefhebben. De meeste getrouwde mensen houden van elkaar. De meeste ouders en kinderen houden van elkaar. En mensen doen veel aan liefdadigheid in de wereld. Dus wat is dan het probleem? Nou, God heeft ons niet alleen geschapen om goede dingen te doen. Hij schiep ons naar Zijn beeld en om Hem lief te hebben met heel ons hart, ziel, kracht en verstand. Maar het komt door de zonde dat we dit niet doen.

We moeten wel onthouden dat we geen slachtoffers van zonde zijn. De Bijbel leert ons dat we van zonde houden.

Maar er is hoop. Om in gehoorzaamheid aan God te kunnen leven, moeten we opnieuw geboren worden en bevrijd worden van de slavernij van de zonde. Door zijn ongehoorzaamheid maakte Adam alle mensen slaven van de zonde. Maar bekering en geloof in de Heere Jezus, die voor onze zonde stierf aan het kruis, brengt vrijheid van zonde en leven.

📖 Verwijzingen

En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

(16) En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, (17) maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

En de vrouw zag dat die boom goed was om ervan te eten en dat hij een lust was voor het oog, ja, een boom die begerenswaardig was om er verstandig door te worden; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en hij at ervan.

Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

De bovenstaande verwijzingen zijn ontleend aan de Bijbel in de Herziene Statenvertaling, © Stichting HSV 2010.