Wat vraagt de wet van God van mensen?

💡 Antwoord

Wij moeten de HEERE, onze God, liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel en met heel ons verstand, en onze naaste als onszelf.

💬 Gespreksstarter

Wat leert de Bijbel over liefde? Liefde is geen gevoel, maar een daad. Dus, wanneer je vraagt: “Wat vraagt de wet van God?” is het korte antwoord: gehoorzaamheid. De Heere Jezus Christus zei tegen Zijn discipelen: “Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.”

Maar er is een probleem. Hoe hard we ook ons best doen, we kunnen Gods wet niet perfect gehoorzamen omdat we zondaars zijn. Het Goede Nieuws is dat God een oplossing voor dat probleem heeft gegeven. Hij beloofde de wet in de harten van Zijn kinderen te schrijven en hen Zijn Geest te geven.

Om Zijn belofte te vervullen, zond God Zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, Die de wet perfect gehoorzaamde en vervulde. Wanneer we ons bekeren en geloven in Jezus Christus, Die stierf aan het kruis voor onze zonden en op de derde dag werd opgewekt, geeft God ons een nieuw hart en Zijn Geest om ons in staat te stellen Hem lief te hebben en onze naasten lief te hebben zoals de wet vraagt.

📖 Verwijzingen

U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.

Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.

(37) Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. (38) Dit is het eerste en het grote gebod. (39) En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

De bovenstaande verwijzingen zijn ontleend aan de Bijbel in de Herziene Statenvertaling, © Stichting HSV 2010.